• img1
  • img2
  • img3
  • img5
  • img4

Πρόγραμμα UNESCO

Δίκτυο Εταιρικών Σχολείων UNESCO Κύπρου

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΑ – 2015 2016

Ο θεσμός του Δικτύου Εταιρικών Σχολείων UNESCO (ASPnet) δημιουργήθηκε το 1953, αποσκοπώντας στην ενθάρρυνση της επικοινωνίας και στην ενίσχυση της συνεργασίας ανάμεσα στις μαθητικές κοινότητες των κρατών μελών του Οργανισμού, ώστε να προωθούνται αποτελεσματικότερα οι στόχοι της UNESCO στους νέους. Στο παγκόσμιο αυτό Δίκτυο συμμετέχουν σήμερα περισσότερα από 10 000 εκπαιδευτικά ιδρύματα σε 181 χώρες. Η UNESCO, στα πλαίσια της προώθησης ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους, εκδίδει κάθε χρόνο μία Συλλογή Καλών Πρακτικών από το δίκτυο ASPnet, με σκοπό την ανταλλαγή πληροφοριών και την προβολή των δραστηριοτήτων των σχολείων σε όλο τον κόσμο.
Το Δίκτυο δραστηριοποιείται στην Κύπρο από τη σχολική χρονιά 1969-70, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. Εθνικός Συντονιστής του Δικτύου είναι ο κ. Παύλος Δαπόλας, Επιθεωρητής Μέσης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. Το Δίκτυο περιλαμβάνει δημόσια και ιδιωτικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που δραστηριοποιούνται με ποικίλους τρόπους, όπως διοργάνωση συνεδρίων και συμμετοχή σε εκδηλώσεις που διοργανώνουν άλλα Εταιρικά Σχολεία στο εξωτερικό. Κύριος στόχος του Δικτύου είναι η προώθηση των ιδανικών της UNESCO στους νέους και στις νέες, ιδιαίτερα στους τομείς που αφορούν στην ανάπτυξη των γραμμάτων, των τεχνών και των επιστημών, το φυσικό περιβάλλον, την πολιτιστική κληρονομιά και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Στο Δίκτυο συμμετείχαν 21 σχολεία κατά τη σχολική χρονιά 2014-2015:
• Επαρχία Λευκωσίας: Παγκύπριο Γυμνάσιο, Ενιαίο Λύκειο Κύκκου Α΄, Γυμνάσιο Διανέλλου και Θεοδότου, Περιφ. Γυμνάσιο Πέρα Χωρίου και Νήσου, Γυμνάσιο Λατσιών, Γυμνάσιο Φανερωμένης, Δημoτικό Σχολείο Αγίου Ανδρέα, Δημοτικό Σχολείο Ακρόπολης (ΚΒ).


Θεματική ενότητα εργασίας των Εταιρικών Σχολείων UNESCO Κύπρου για το 2015-2016: «Παγκόσμιο Γεωπάρκο Τροόδους: Γεωλογική, Φυσική και Πολιτιστική Κληρονομιά».
Στο σχολείο μας έχει ανατεθεί το θέμα: Γαστρονομικές διαδρομές Τροόδους (Παραδοσιακά Αλλαντικά) – Συμμετέχουν οι δύο Δ΄ τάξεις του σχολείου μας

Συντονίστρια : Έλενα Ανδρέου (εκπαιδευτικός)

 

Τι λένε τα παιδιά για τη φετινή χρονιά...
Μέσα από το Δίκτυο Εταιρικών Σχολείων UNESCO και τη φετινή θεματική του Γεωπάρκου Τροόδους, μας δόθηκε η ευκαιρία να ασχοληθούμε με τις Γαστρονομικές Διαδρομές του Τροόδους. Συγκεκριμένα, μελετήσαμε τα παραδοσιακά αλλαντικά των χωριών του Τροόδους. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν τα 46 παιδιά της Τετάρτης Τάξης.
Τα αλλαντικά, ιστορικά παρασκευάζονταν σε περιοχές με μεγάλο υψόμετρο λόγω του ψυχρού κλίματος που βοηθούσε στη συντήρηση του κρέατος. Έτσι τα χωριά του Τροόδους παρουσιάζουν ιδιαίτερη παράδοση στα αλλαντικά. Η πιο γνωστή παραδοσιακή κατηγορία αλλαντικών είναι τα καπνιστά, η οποία περιλαμβάνει το χοιρομέρι, τη λούντζα, το μπέικον και τα λουκάνικα, τα οποία παρασκευάζονται από χοιρινό. Άλλα κυπριακά παραδοσιακά προϊόντα είναι η τσαμαρέλλα και ο παστουρμάς.
Αρχικά, ενημερωθήκαμε για τη συμμετοχή του Σχολείου στο Δίκτυο και τη θεματική του Γεωπάρκου Τροόδους, μέσα από τις επίσημες ιστοσελίδες της UNESCO και του Γεωπάρκου. Παρακολουθήσαμε βιντεάκια για το Τρόοδος, συζητήσαμε για το θέμα της φετινής χρονιάς και αναφέραμε όλα όσα γνωρίζαμε για τη γαστρονομία του Τροόδους. Καταλήξαμε στο ότι θα μελετούσαμε περισσότερο τα παραδοσιακά αλλαντικά και σκεφτήκαμε και οργανώσαμε διάφορες δραστηριότητες.
Μαζέψαμε πληροφορίες από διάφορες πηγές για το Γεωπάρκο Τροόδους γενικά, αλλά και συγκεκριμένα για τα αλλαντικά. Με βάση όλα όσα μελετήσαμε, κατασκευάσαμε στο μάθημα της Τέχνης τις δικές μας αφίσες ομαδικές και ατομικές για το Γεωπάρκο Τροόδους και συμμετείχαμε στο διαγωνισμό αφίσας. Η μαθήτρια του σχολείου μας Σιμώνη Στεφάνου εξασφάλισε το Πρώτο Βραβείο στο διαγωνισμό αφίσας στην Τέταρτη Κατηγορία με τίτλο: “Άνθρωποι και Παραδόσεις”.
Το σχολείο μας επισκέφθηκε το Εργαστήρι δημιουργικής κίνησης «Βαλίτσα» το οποίο μας έφερε σε επαφή με την κυπριακή παραδοσιακή κουλτούρα μέσα από καθοδηγούμενο αυτοσχεδιασμό και κίνηση. Με το σώμα αναπαραστήσαμε το αμπέλι, την μετατροπή του σταφύλιού σε σταφίδα, αλλά και την κίνηση του σουτζούκου στην κλωστή. Με αυτοσχέδια όργανα και κίνηση κάναμε αναπαράσταση της λειτουργίας του αργαλιού.
Επίσης, επισκεφθήκαμε ένα παραδοσιακό αλλαντοποιείο στο χωριό Γαλάτα. Εκεί είχαμε τη δυνατότητα να δούμε από κοντά την παραγωγή παραδοσιακών αλλαντικών και συγκεκριμένα λουκάνικων και λούντζας. Τηρώντας τους κανόνες υγιεινής μπήκαμε στο χώρο του αλλαντοποιείου όπου μάθαμε πολλά πράγματα, μέσα από τις συνεντεύξεις που ετοιμάσαμε αλλά και δοκιμάσαμε καπνιστή λούντζα.
Μια άλλη μέρα μητέρες και γιαγιάδες των παιδιών της Τετάρτης Τάξης επισκέφθηκαν το σχολείο και μαζί φτιάξαμε συνταγές με αλλαντικά. Η μία ομάδα έφτιαξε στα οικοκυρικά λούντζα και χαλούμι στην πίτα. Η άλλη ομάδα έφτιαξε πιατέλες με αλλαντικά. Χρησιμοποιήσαμε καπνιστή λούντζα και χοιρομέρι, τυριά και φρούτα.
Το σχολείο μας επισκέφθηκε επίσης η Αναπτυξιακή Εταιρεία Τροόδους, η οποία μας παρουσίασε σεμινάριο με τίτλο «Γνωριμία με το Γεωπάρκο Τροόδους». Μετά το τέλος των δραστηριοτήτων, γράψαμε το δικό μας άρθρο για το πρόγραμμα της UNESCO και τις δράσεις του σχολείου μας. Με βάση τα άρθρα μας δημιουργήθηκε ένα τρίπτυχο, το οποίο περιλαμβάνει πληροφορίες και φωτογραφικό υλικό από τις δράσεις μας. Επιπρόσθετα, ο κάθε ένας από εμάς έφερε τη δική του συνταγή με αλλαντικά.
Ευχαριστούμε θερμά το Δίκτυο Εταιρικών Σχολείων UNESCO για την ευκαιρία που μας έδωσε να αποκτήσουμε νέες γνώσεις και εμπειρίες.